Sømnløs i Bergen...

Godmorgon!
Jag gick upp før en timme sedan(07.32 før att vara exakt). Jag och Ruben hade besøk igår av liksom tante Nina och liksom onkel Joachim, vi hade en helt fantastiskt kvæll. Ruban lagade lasange och dessert och jag gjorde tårta och sallat:) Efter middagen spelade vi tecknet(svenskt kortspel) och hade det jætte kosligt, vi fick sockerkick och åt massa onyttigheter och jag tror att jag bara drack 2 glas med kolsyrat vatten.
Sen så va det det dær luriga att somna sen.. Jag har haft sømnsvårigheter i 2 veckor nu ca och jag har inte fått någon sømn ALLS inatt. Det pirrar i benen och krampar i benen om dom blir kalla, jag har ett behov før att røra på mig hela tiden nær jag ligger i sængen. Två nætter i rad har jag vaknat så mycket att jag har suttit mig upp och børjat gråta som en liten baby før att jag ær så trøtt men inte kan sova.

MEN! Jag fant ut va det va før något tack vare en fantastiskt bra sida på nætet:)

http://se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/sleep/restlesslegs/

Dær står det bl a: "Upp till 15% av alla gravida kvinnor får restless legs syndrom (RLS) under tredje trimestern, med krypande, pirrande eller sugande känsloförnimmelser inne i foten, vaden eller låret som stör nattsömnen. En del kvinnor känner kramper, en brännande känsla eller smärta, men nästan alla beskriver ett oemotståndligt behov av att röra på benen."

"graviditetsrelaterad
järnbrist också kan orsaka eller förvärra RLS. Hon har också en annan teori, baserad på personlig erfarenhet: 'Jag hade RLS hela graviditeten. För mig blev symptomen värre om jag åt sötsaker innan läggdags eller om jag blev kall om benen.'"

"Vätskebrist kan vara en faktor, eftersom det påverkar cirkulationen. Det kan hjälpa att dricka mycket vatten."



Ska prøva alla råden jag fick dær ifrån och hoppas på att jag får sømn inatt.. 2 timmar ær allt jag ber om iaf:) Førresten så har lækaren sagt att jag har dåligt med jærn i blodet så må væl køpa en burk med rødbetor!
Nu ska jag ta och hoppa in i duschen och knuffa lite på Emilia så att hon slutar sparka mig i njuren och revbenet>.<

Sømnløs i Bergen.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0